Czy w świecie masowego mieszania się informacji można jeszcze wskazać, do kogo należy pomysł? Czy zagraża to oryginalności, która przestaje być wyznacznikiem jakości w architekturze i designie? Odpowiedzi na te i inne pytania będziemy szukać podczas paneli dyskusyjnych organizowanych w całym kraju przez Grupę Sztuka Architektury oraz firmę SITAG Formy Siedzenia, organizatora kampanii "Ikony SITAG".
Problem autentyczności jest uważany przez filozofów z Uniwersytetu Stanforda za jedno z dziesięciu najważniejszych zagadnień filozofii XXI wieku. Jego waga narasta w związku z coraz łatwiejszym dostępem do informacji oraz rozwojem społeczeństwa sieciowego.
Przykładów z różnych dziedzin życia jest mnóstwo, jak chociażby plagiat piosenki, jednego z największych hitów ostatnich lat - blurred lines. Utwór
wykonany przez Roberta Thicke'a oraz Pharrella Williamsa długo
utrzymywał się na czołowych listach przebojów, zarobił miliony dolarów, a
jak się później okazało - był plagiatem piosenki Marvina Gaye'a.
W świecie projektowania również dochodzi do częstych sporów wokół tej
kwestii. Jednym z ostatnich przykładów jest konkurs na projekt
Mauzoleum ofiar Zbrodni Komunistycznych na Powązkach. Okazało się, że
projekt wybrany przez jury jest kopią i wyniki konkursu musiały zostać
odwołane.
Ikony designu i architektury zawsze wyprzedzają czas, w którym
powstają. Zwykle zawierają element zaskoczenia i odejścia od rutyny,
bowiem prawdziwy twórca posiada umiejętność spojrzenia inaczej na
ustalone już i skostniałe problemy. Powielanie powszechnie stosowanych
rozwiązań nie ma w sobie takiego pierwiastka oryginalności i jest
działaniem krótkowzrocznym. Skutkuje to tym, że rywalizacja rynkowa
rozgrywa się tylko w sferze ceny. A taki rodzaj konkurencji ma swoje
oczywiste granice. Umiejętność podjęcia ryzyka i wprowadzenie nowości
to jest to, co odróżnia lidera od ulepszacza. – tłumaczy Zuzanna Skalska, znana specjalistka od analizy i prognozowania trendów.
Autentyczny design jest daleki od „projektowania” opartego na
naśladowaniu trendów lub wykorzystaniu gotowych wzorów czy komponentów. Poprzez
projekt „Ikony SITAG” nasza firma chce wzbudzić refleksję na temat
tego, ile wysiłku wymaga autentyczny design oraz jak głęboko
emocjonalnie jest osadzony – podkreśla Anna Vonhausen, dyrektor kreatywna firmy SITAG i pomysłodawczyni projektu "Ikony SITAG".
Czy tak jest w istocie? Tego dowiemy się podczas paneli dyskusyjnych,
gdzie oprócz Zuzanny Skalskiej oraz Anny Vonhausen będą na ten temat
dyskutować wybitni polscy architekci: Ewa Kuryłowicz, Grzegorz Stiasny,
Krzysztof Ingarden, Marek Dunikowski, Wojciech Targowski, Zbigniew
Reszka, Zbigniew Maćków oraz Antoni Domicz. W wydarzeniu wezmą udział
również utalentowani, polscy architekci wnętrz: Szymon Hornowski, Jan
Sikora oraz Łukasz Kabarowski. Spotkania poprowadzi Krzysztof Sołoducha,
redaktor naczelny Grupy Sztuka Architektury.
Panele dyskusyjne "Kopia czy inspiracja. Spór o autentyczność", godz. 18:00 - WSTĘP WOLNY !
- 12.05.2015 - Warszawa - Mysia 3
- 13.05.2015 - Kraków - Bunkier Sztuki
- 14.05.2015 - Sopot - Zatoka Sztuki
- 15.05.2015 - Wrocław - Muzeum Architektury
Program:
18:00-18:15 Powitanie - Krzysztof Sołoducha – Sztuka Architektury
18:15-18:45 Wykład wprowadzający - Zuza Skalska – trendwatcher
18:45-19:00 O projekcie Ikony SITAG – Anna Vonhausen – projektant
19:00-19:45 Panel dyskusyjny z udziałem zaproszonych gości
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Śmiało komentujcie, nie wahajcie się zadawać pytań i rozwijać dyskusji ! Zapraszam, będzie mi bardzo miło :)